En splittest er en fantastisk god metode til at finde ud af, hvordan du forbedrer betalingsvinduet i din webshop, så det konverterer bedre og giver en øget omsætning. I stedet for at foretage ændringer ud fra, hvad du tror er bedst for konverteringen, får du med vores splittestværktøj mulighed for at afprøve forskellige versioner af betalingsvinduet i din webshop, så du kan være 100% sikker på, at du skaber så meget salg som muligt.

Så drop gætterierne og basér din viden på solide fakta. Vi viser dig hvordan.

Så, hvordan fungerer det? 

En splittest af betalingsvinduet fungerer på den måde, at du opsætter mindst to versioner af betalingsvinduet, så halvdelen af dine besøgende ser én version, men den anden halvdel ser en anden. Det vil sige, at du i praksis fordeler trafikken ligeligt mellem to betalingssider. Efter endt test har du så mulighed for at fastslå, hvilket der fungerer bedre – eller med andre ord, hvilket der sælger mere.

splittest

Vi har gjort det nemt for dig og udviklet et splittestværktøj. For at benytte det skal du logge ind i din ePay-administration, hvor du klikker Indstillinger –> Betalingsvinduet og herefter på Splittestværktøjet.

Bemærk, at du skal have mindst to betalingsvinduer koblet til din ePay-konto for at kunne gennemføre en splittest. Har du ikke det, er det første du skal gøre at oprette et ekstra betalingsvindue. Det gør du ved at tilføje et ekstra domæne til din aftale. Kontakt ePay for nærmere info. 

Når du har klikket på splittest-værktøjet, bliver du bedt om at vælge de to vinduer, som du ønsker at lave testen på.

Afmærk de ønskede vinduer og klik på  save and run  –knappen for at komme i gang.

 

Ok, men hvad skal jeg teste?

Det næste bliver at finde ud af, hvad du skal teste. Ved brugen af vores splittestværktøj kan du vælge at teste følgende parametre:

fdsdsKlik på   læ,  og vælg den parameter, du ønsker at teste. Nedenfor er en forklaring af de enkelte parametre.

Cssurl

Du kan vælge at ændre parameteren cssurl og overskrive dele af layoutet i betalingsvinduet med din egen CSS-fil. CSS er en forkortelse for Cascading Style Sheets og definerer i dette tilfælde designet af betalingsvinduet. Det vil sige, at du med CSS kan ændre designet af betalingsvinduet – altså betalingsvinduets grafiske udtryk.

Det nemmeste er at hente vores eksempel på et CSS style sheet og overskrive de elementer, du ønsker at teste såsom farverne eller skrifttypen. Det kræver lidt teknisk snilde, da du i praksis skal indsætte noget CSS-kode. På nettet kan du finde en række CSS-koder, der er lige til at kopiere ind, men er du ikke helt fortrolig med CSS, kan det være en god idé at få en professionel til at hjælpe dig inden, at du kaster dig ud i det.

Er du mere erfaren – ja, så slår du dig selvfølgelig bare løs!

Og du kan teste stort set alt: overskrifter, calls to actions, farver, billeder, ordlyd osv. Der er ingen regler for, hvordan et betalingsvindue skal se ud. Betalingsknappen SKAL ikke nødvendigvis være grøn. Du er nødt til at finde ud af, hvad der virker på netop din hjemmeside. Kan du teste det, kan du ændre det – så det er bare med at komme i gang.

Når du har uploaded din tilrettede CSS-fil til din webserver, skal adressen til filen angives som værdi i cssurl-parameteren. Det gør du ved at definere en gyldig http- eller https-adresse i som værdi i feltet Value.

 

Mobilecssurl

Eftersom det bliver mere og mere almindeligt at shoppe på internettet via smartphonen eller tablet’en, er det selvfølgelig ligeså relevant (hvis ikke mere) at splitteste mobilversionen. Og det er det fordi, der er stor forskel på interaktionen på en computerskærm og på en mobil enhed. Sider, der er udviklet til computerskærme, kan være helt uoverskuelige på mobile enheder, så der kan være god grund til at se nærmere på betalingsvinduet på mobilen. Det siger sig selv, at jo bedre oplevelse, jo bedre konverterer din hjemmeside.

Igen er det nemmeste at hente vores mobiltema og importere det i ThemeRoller. Modificer temaet og de elementer, som du ønsker at splitteste, og hent det ned. Upload herefter adressen til *.css-filen som værdi i mobilecssurl-parameteren.

Noget vigtigt at tilføje er, at ePay-betalingsvinduet som udgangspunkt er responsivt. Det vil sige, at betalingsvinduet automatisk tilpasser sig brugerens skærm – hvad enten det er på computeren, smartphonen eller tablet’en, at betalingen foregår. Dyk derfor ned i mobilversionens enkelte elementer og se, hvordan ændringerne har indflydelse på dine resultater.

 

Mobile

Med denne parameter aktiverer eller deaktiverer du det mobile betalingsvindue. Du kan vælge blandt værdierne.

  • Deaktiveret = 0
  • Automatisk registrering =1
  • Tving = 2

Sætter du værdien til 0, kommer det almindelige betalingsvidue frem uanset, om det er en computer eller smartphone, du sidder med. Sætter du værdien til 2, tvinges det mobile betalingsvindue frem – også på computeren. Og sætter du værdien til 1 tilpasses betalingsvinduet sig – alt efter hvilken enhed betalingsvinduet tilgås fra.

Så har du lavet dit eget mobile-css og vil gøre brug af det, skal du sætte værdien til 1 eller 2.

Bemærk, at værdien som standard altid er sat til 1.

 

Language

Ønsker du at teste betalingsvinduet på forskellige sprog, kan du definere sproget, som betalingsvinduet vises i ved at tilføje en værdi til parameteren. Du kan vælge mellem følgende:

  • Automatisk registrering = 0
  • Dansk = 1
  • Engelsk = 2
  • Svensk = 3
  • Norsk = 4
  • Grønlandsk = 5
  • Islandsk = 6
  • Tysk = 7
  • Finsk = 8
  • Spansk = 9
  • Fransk = 10
  • Polsk = 11
  • Italiensk = 12
  • Hollandsk = 13

Du kan desuden selv redigere i teksterne til de enkelte sprog. Læs her hvordan.

 

Payment Collection

Payment Collection er en gruppering af de forskellige betalingsformer i betalingsvinduet. Ved at sætte en værdi for denne parameter åbnes betalingsvinduet med denne betalingsform som standard. Du kan vælge at gruppere følgende betalingsformer:

  • Kundens valg = 0
  • Betalingskort = 1
  • Netbank = 2
  • Faktura = 3
  • Mobil = 4
  • Andet = 5
  • ViaBill = 7

Det vil sige, vælger du at sætte værdien = 1, vil kunden som udgangspunkt få vist betalingskort som betalingsform i betalingsvinduet. Vælger du derimod at sætte værdien = 4, vil kunden som udgangspunkt få vist mobil som betalingsform og så videre. Payment Collection angiver altså, hvilken betalingsform kunden som udgangspunkt får vist, når han eller hun går til betaling på din hjemmeside.

Du får derfor mulighed for at teste, hvorvidt det har indflydelse på din konvertering, at kunden får vist alle betalingsformer (kundens valg = 0) – eller én bestemt, og derved skal gennem et mindre steps i købsprocessen (kunden kan stadig gå tilbage og vælge en anden betalingsform, ønsker han eller hun at betale med en anden betalingsform end vist).

(Nogle) eksperter hævder, at jo færre klik kunden skal foretage i købsprocessen, jo større chance er der for, at kunden fuldfører købet. Så test dit betalingsvindue og find ud af, om det giver færre eller flere konverteringer alt efter hvilke muligheder, kunden får til rådighed.

Bemærk, at sætter du værdien = 0 vises alle tilgængelige betalingsformer.

Lock Payment Collection

Har du defineret en værdi for Payment Collection, kan du vælge at fastlåse den valgte betalingsform. Det vil sige, at kunden kun har mulighed for at betale med en bestemt betalingsform. Brug denne parameter til at teste, hvilken indflydelse det har på dit salg, at du eksempelvis kun accepterer betaling med mobil(-betaling).

Ønsker du at fastlåse betalingsformen, skal du sætte værdien til 1 (virker ikke, hvis Payment Collection er sat til 0).

 

Godt nok, hvordan kommer jeg i gang?

Når du valgt en parameter og defineret en ønsket værdi, klikker du på  kj . Du har derudover mulighed for at ændre flere parametre på samme betalingsvindue ved at klikke påbnmm. Efter noget tid kan du aflæse statistikken, som du kan læse på siden eller downloade i en rapport.

Jeg vil anbefale, at uanset hvad du vælger at teste, bør du altid kun teste ét element ad gangen, da det ellers kan være svært at vurdere, hvad der virkede og hvad der ikke virkede – og derfor i sidste ende gør det lettere at træffe beslutninger om udformningen af betalingsvinduet. Men det betyder selvfølgelig ikke, at du skal bruge flere måneder på at teste hver eneste lille detalje af betalingsvinduet. Fokuser i stedet på de ting, du tror, der er mest tilbøjelig til at have en stor indvirkning.

Til sidst er der bare tilbage at komme i gang med at optimere dit betalingsvindue. Husk at teste regelmæssigt, da effektiviteten af dine tiltag kan ændre sig over tid.

Skal du have hjælp eller gode råd, er du altid meget velkommen til at kontakte ePay.

Må det bedste betalingsvindue vinde!