Bedst som dine kunder er i gang med at konvertere, afbryder de købet og forlader din webshop. Det kan der selvfølgelig være flere årsager til, men én af synderne er, at betalingsprocessen er for besværlig. Og ærlig talt, så skal der ikke meget til…

Når vi handler på nettet, skal det frem for alt være nemt. Er det bare en lille smule besværligt, viser det sig ofte, at vi opgiver at gennemføre et køb undervejs i processen. Blandt hovedårsagerne er krævende betalingsprocesser. En undersøgelse lavet af analyseinstitut Epinon viser, at 46 procent har droppet et køb på nettet, fordi det var svært at komme til betaling. Derfor kan selv den bedste markedsføring i verden være forgæves, hvis selve betalingsprocessen føles kompliceret. Ergo handler det om at gøre processen så enkel som mulig, hvis du vil hindre afbrudte køb.

Her får du min top 5 liste på gode råd, der kan gøre betalingsprocessen mere enkel.

1. Giv dine kunder færre (læs: de rigtige) valg

Teknologiske udviklinger betyder, at vi i dag bliver konfronteret med mange forskellige former for betalingsmetoder, når vi shopper på nettet. Betalingskort, MobilePay, PayPal og Swipp er er bare nogle af de måder, vi kan vælge at betale på. Men har du tænkt over, at de mange valgmuligheder kan være skyld i, at du ikke ender med et salg? Når vi taler betalingsproces, kommer klicheen ”less is more” til sin ret. Flere undersøgelser viser, at jo færre valg dine kunder skal tage stilling til, jo større er chancen for, at de rent faktisk konverterer. Mit råd er derfor, at du gør dig nogle tanker om (eller endnu bedre: tester!) hvilke betalingsmetoder, der er de foretrukne på netop din hjemmeside, og viser disse som standard på betalingssiden. Hvorfor? Fordi et mindre udvalg er nemmere at overskue – hvilket betyder, at dine kunder i højere grad vil føle sig overbevist om, at de har foretaget et optimalt valg.

Ved at benytte parameteren Payment Collection kan du angive, hvilken betalingsmetode kunden som udgangspunkt får vist, når han eller hun går til betaling på din hjemmeside. Det betyder ikke, at du skal tvinge dine kunder til at betale med en bestemt betalingsmetode. Kunder har forskellige præferencer, og du skal selvfølgelig tilbyde de betalingsmetoder, der appellerer til dine kunder – but keep it simple!

2. Tilbyd dine kunder et hurtigt checkout

Mange webshop-ejere ønsker, at kunder skal oprette en konto for at gennemføre et køb. Men for at gøre en lang historie kort: lad være med det. Det er ikke andet end et grådigt trick, der den dag i dag stadig hærger webshop-ejere, der desværre tror, at kunden vil handle mere hos dem nu, hvor de har en konto. Tvinger du dine kunder til at oprette en konto, vil flere opgive at gennemføre købet, fordi det ganske enkelt er besværligt. Det er nemlig de færreste, der gider at udfylde side efter side med personlige oplysninger for at foretage et køb.

Spørg dig selv ærligt: hvor mange webshops har du en konto hos? Føler du dig loyale over for dem af denne grund? Nej vel. Faktisk vil jeg vædde på, at du ikke engang har logget ind på de fleste af dem. Det betyder ikke, at du ikke kan opmuntre dine kunder til at oprette en konto. Det skal bare ikke komme som en barriere undervejs i betalingsprocessen. Det du kan gøre i stedet er at tilbyde dine kunder et gæste checkout, så de har muligheden for et hurtigt checkout, hvis det er det, de foretrækker. Alternativt kan du lave en checkbox, som kunden kan tjekke af sidst i processen, hvis de ønsker en konto til senere brug.

3. Lad være med at opføre dig som et discount-flyselskab

Der er ikke noget værre end at have indtastet alle sine oplysninger for derefter at blive konfronteret med uventede omkostninger. Informér hellere om alle omkostninger forbundet med købet forud for betalingsprocessen og bekræft den samlede pris til sidst, hvor det er tydeligt, hvordan det samlede beløb beregnes. De fleste af os oplever nemlig som regel uventede omkostninger som, at prisen stiger, hvilket får mange til at afbryde købet. Typisk kan det være leveringsomkostninger, der først oplyses, når kunden går til betaling, eller tillæg (som vi kender fra discount-flyselskaber) hvor du ikke bliver oplyst om omfanget og prisen af ekstra (læs: normale) tilvalg.

Du kender det sikkert fra dig selv – det skaber irritation, og lysten til at finde alternativer øges væsentligt. Oftest har vi lettere ved at acceptere tingene, som de er, når vi kender sammenhængen. Forbered derfor i stedet kunden på alle omkostninger, der er forbundet med købet allerede inden, at kunden når til betaling. Du får derved også muligheden for at forklare årsagen til omkostningen, og du undgår, at kunden blot konkluderer, at dit firma spiller med fordækte kort.

 4. Gør det nemt at handle næste gang

En anden måde at forenkle betalingsprocessen er ved at tilbyde dine kunder at gemme sine kortoplysninger, så de slipper for at indtaste dem næste gang, de handler hos dig. Hos ePay kalder vi denne løsning gem kort-funktionen. Ideen bag gem kort-funktionen er, at første gang kunden betaler via din hjemmeside eller app oprettes et ID i tilknytning til kundens betalingskort. Herefter vil kunden være i stand til at gennemføre yderligere køb med et enkelt klik, og pengene bliver trukket automatisk på det gemte kort – en meget enklere proces, da kunden ikke skal indtaste alle sine kortoplysninger for at handle.

Bemærk, at ønsker du at modtage betaling via gem kort-funktionen, skal du have en særskilt godkendelse hos din indløser.

 5. Vis hvor langt kunden er

Det er heldigvis ved at være ”common knowledge”, men desværre ses det stadig, at webshops ikke viser, hvor langt kunden er i betalingsprocessen, og hvor mange trin der er i alt.

Den mest gængse måde at vise betalingsprocessen på, er ved at fremføre en statuslinje øverst på betalingssiden, der viser de forskellige trin i betalingsprocessen og fremhæver samtidig kundens nuværende position. Det vil give dine kunder et overblik, så de bliver mere tålmodige. Et eksempel er statuslinjen nedenfor, der ved hjælp af den grønne farve indikerer, at vi befinder os på andet trin i betalingsprocessen ”Billing & Shipping”, og at der er fire trin i alt.

Statuslinje

Der findes utallige af eksempler på, hvordan betalingsprocessen kan angives visuelt på din hjemmeside (se billede nedenfor). Dog er det ikke så vigtigt, hvordan du vælger at angive betalingsprocessen, så længe den fremgår klar og enkel. Husk på, at formålet med en statuslinje er at informere kunderne, hvor de er, og hvor langt de har igen. Derfor er det også bedst helt at udelade det, hvis der er risiko for, at den er unøjagtig, da den i stedet blot vil være vildledende og frustrerende for dine kunder.
 hjg

Jeg håber, at du kunne bruge nogle af de 5 råd. Er du stadig ikke overbevist om nødvendigheden af en enkel betalingsproces? Så se videoen her 🙂