Det sker, at din kunde fortryder sit køb eller af andre årsager skal have refunderet sine penge. Men selvom du har frigivet det pågældende beløb, er pengene flere dage senere stadig ikke gået ind på kundens konto.

Det er frustrerende for dig såvel som kunden. For hvor bliver pengene egentlig af?

Lidt om processen ved online betaling

Når din kunde betaler med kort på dit website, reserveres beløbet på kundens kort. Det er ikke betalingsudbyderen, men kundens bank som laver reservationen. På den måde er banken sikker på, at kunden ikke overtrækker en eventuel beløbsgrænse, og at beløbet er tilgængeligt, når det skal trækkes (så du kan få dine penge). Når du sender ordren, hæver du pengene via din betalingsudbyder eller direkte i din webshop, og så starter selve pengeoverførslen.

Så langt, så godt.

Men forsøger du at refundere beløbet, kan du støde på en (desværre) kendt problemstilling. For selvom du frigiver beløbet, kan der gå op til 30 bankdage, før pengene rent faktisk er tilbage på din kundes konto.

Hvor lang tid der går, afhænger af to ting:

  • Hvilket kort kunden har betalt med
  • Hvilken bank kunden har

Ved MasterCard eller Visa går der typisk 30 bankdage, inden pengene er retur på kundens konto. Reglerne svinger meget fra bank til bank, så du kan være heldig, at det sker hurtigere, men 30 bankdage er helt standard ved refundering på MasterCard eller Visa.

Og der er kun én, der kan påvirke forløbet.

Banken styrer pengene

Sagen den, at det er den bank, der har udstedt kundens kort, som styrer forløbet med at refundere pengene. Derfor er der heller ikke andre end banken, der kan påvirke forløbet.

Alt du kan gøre, er at frigive beløbet eller slette betalingen og informere kunden om den lange behandlingstid.

Du kan bede din kunde kontakte sin bank og bede dem frigive beløbet, men det er ofte en lang og administrativ proces, hvor kunden skal dokumentere, at hun har kontaktet din forretning, før banken vil kigge på sagen.

Det bedste, du kan gøre, er at oplyse kunden om, hvordan processen er ved refundering, så kunden ikke tror, at det er dig, der ikke vil betale pengene tilbage.

Det er i vores optik de færreste forbrugere, der kender til bankernes kortholderregler, og derfor ved, at du som webshop ikke er skyld i, at pengene er længe om at komme retur. Du er mere end velkommen til at linke til denne artikel, så kunden kan se, du er uden skyld.

Vi håber, dette kunne give lidt klarhed over sagen.

Har du spørgsmål eller kommentarer, så skriv dem endelig nedenfor.