I denne artikel giver vi ordet videre til vores gæsteblogger, Steen Christensen, der vil tage dig gennem de første skridt, du bør tage, når du gerne vil forvandle nysgerrige besøgende til betalende kunder.

Ordet er dit Steen:

Konverteringsoptimering handler ganske enkelt om at få flere brugere til at udføre en bestemt handling på din hjemmeside. Har du en webshop? Ja, så handler det næsten altid om at øge konverteringen på gennemførte ordrer, også kaldet din konverteringsrate.

Lad os sige, at du har 2.000 besøgende om dagen og øger din konverteringsrate fra 2 til 3 %. Det betyder, at din webshop genererer 20 ordrer mere hver eneste dag. Er beløbet på din gennemsnitsordre 500 kroner, øger du altså din omsætning med over 3,5 millioner kroner om året.

Nu, hvor jeg forhåbentlig har din opmærksomhed, skal vi se nærmere på, hvad du helt konkret skal gøre i optimeringen af din konverteringsrate.

Er du på nuværende tidspunkt ikke klar over, hvad din konverteringsrate er, skal du skynde dig at få sat Google Analytics op og få slået e-handelssporing til.

 

Google Analytics

Hvor optimeringen skal begynde, afhænger af din webshops opbygning og hvilke trafikkilder dine besøgende kommer fra. I Google Analytics får du nemt overblik over fordelingen af trafikkilder. Klik på Anskaffelse > Al trafik > Kilde/medium i venstremenuen.

gfdg

 

Klik så på tilføj segment vælg Mobiltrafik og Tablettrafik i menuen og klik på Anvend. Nu kan du se, hvor mange procent af dine besøgende, der kommer fra disse to kilder.

 

gfdfgd

 

Du skal naturligvis have desktop med i fordelingen. Her skal du lige ind og lave et såkaldt segment. Det gør du ved at klikke på plus ikonet ved siden af de øvrige segmenter og derefter klikke på den røde knap Nyt segment. Vælg Teknologi og find menupunktet Mobilenheder (inkl. tablets) og afkryds No. I tekstfeltet, hvor der lige nu står Segmentnavn, skriver du i stedet Desktop og klikker på Gem.

 

jhngjygthutgfgfdds

 

gfgfdgfdgd

 

Nu har du en fin oversigt over, hvor mange besøg du får fra de tre kilder, tiden der bliver brugt på din hjemmeside og afvisningsprocenten. Du skal ikke sammenligne konverteringer fra de tre kilder med hinanden, da der helt sikkert vil være flest køb fra desktop. De fleste bruger stadig deres mobil og tablet til at kigge på produkter og køber så senere fra deres computer.

Det du derimod skal kigge efter er, hvor mange besøg du har fra hver kilde, den gennemsnitlige sessionsvarighed og afvisningsprocenten. Design og funktionalitet skal nemlig testes specifikt for hvert af de tre trafikkilder. Alt efter hvor mange timer du har til rådighed, kan det være smart at starte med den kilde, der kan give dig mest værdi.

Er din hjemmeside ikke mobilvenlig, og ser tallene for desktop besøg okay ud, er det et godt sted at starte. Google sørger nemlig for, at hjemmesider, der ikke er mobilvenlige, får en dårligere placering, når der bliver søgt fra mobile enheder. Desuden viser Google også, hvorvidt din hjemmeside er mobilvenlig i deres søgeresultater. Derfor er der stor sandsynlighed for, at du mister nogle brugere og at dine tal for mobile besøg kunne være højere.

 

Hvor falder dine brugere fra?

Før du går i gang med at optimere din hjemmeside, er det en god idé at opdele den i flere enheder. Start med at opsætte gennemførte ordre som et mål i dit købsflow. Herefter kan du se, hvor mange af dine besøgende, der kommer ind i dit købsflow, hvor de falder fra og hvor mange, der ender med at gennemføre købet.

Når det er sat op, skal du kigge på, hvor mange brugere, der i gennemsnit klikker sig videre fra dine landingssider. Disse landingssider vil typisk være dine kategorisider og produktsider. En nem måde at få et overblik over det er ved at gå ind i Google Analytics og klikke på Adfærd > Websiteindhold > Landingssider i venstremenuen.

Her får du en oversigt over de URL’er, dine besøgende lander på, når de besøger din webshop. Altså den første side, de får vist. Brug søgefunktionen til at sortere dine URL’er og find ud af, hvad din gennemsnitlige afvisningsprocent er for dine kategorisider og produktsider. Her kan du også se afvisningsprocenten for de tre forskellige trafikkilder.

På den måde får du et overblik over, hvordan din webshop fungerer. Virker dine kategorisider, er din afvisningsprocent lav og den gennemsnitlige sessionsvarighed høj, men falder 80% af dine kunder alligevel fra i dit købsflow? Så er det nok en god idé at starte her. Omvendt kan du have et helt fantastisk købsflow, men de fleste af dine besøgende ser det ikke, fordi 80% har forladt din webshop, inden de når dertil.

 

Split-test dine ændringer

Når du har fundet ud, hvor du får mest ud af at optimere, skal du have fat i et split-test værktøj. Der findes en del på markedet, men både VWO og Optimizely kan anbefales.

Med et split-test værktøj har du mulighed for at teste dine ændringer. Dermed har du mulighed for at finde ud af, om de rent faktisk virker. Den mest almindelige testform er en ”A/B test”, hvor du har din originale side og en variation, hvor du har lavet de ændringer, du mener vil få flere af dine besøgende til at udføre en given handling. Split-test værktøjet viser dernæst begge sider til dine brugere og måler så hvilken version, der gør det bedst.

Det er faktisk ret nemt at komme i gang. Både VWO og Optimizely har lavet gode guides, som du kan finde her og her.

 

Hvad skal jeg teste?

Et split-test værktøj kan desværre ikke fortælle dig, hvad du skal teste. Heldigvis findes der masser af gode råd på hjemmesider som contentverve.com, benjamin-gundgaard.dk, mogens-moeller.dk og vwo.com/resources/.

De fleste råd er dog primært rettet mod din desktop version. Er det derimod din mobile løsning, du skal have optimeret, kan det anbefales, at du lytter til det her podcast, før du går i gang. Ifølge Benjamin Gundgaard er der nemlig ikke nogen ”best practices” for mobildesign endnu, men han har brugt flere hundrede timer på at teste mobilsider som Zalando, Stylepit, Amazon og eBay i Danmark, Norge, Tyskland, England og USA. Det er et virkelig godt podcast, der kommer med mange gode tips og eksempler på, hvad du skal gøre og hvad du ikke skal gøre. Et par af de vigtigste ting er:

  • Din søgefunktion skal anbefale produktkategorier. Du kan eventuelt kigge forbi cykelpartner.dk og skrive “moun” i søgefeltet. Nu er deres hjemmeside ikke mobilvenlig, men søgefunktionen viser det den skal.
  • Du skal have en ”gem til senere” funktion.
  • Sørg for at din løsning er ”fat finger proof”.
  • Brug ikke ”native dropdowns”, hvis du har mere end 10 til 15 valg.
  • Du skal desuden have en ”shop videre knap” i indkøbskurven.
  • Det allervigtigste er at sørge for, at dine besøgende har let adgang til dine filtre og at de er nemme at bruge. Se eksempelvis hvordan asos.com gør det.

Der er massevis af andre gode råd i podcasten, så den er bestemt et ”must hear”, hvis du skal have optimeret din mobile løsning.

Jeg håber at du har fået mod på at komme i gang med konverteringsoptimering, da det virkelig kan forbedre din bundlinje og resultere i, at de penge, du bruger på trafik til din hjemmeside, giver en meget bedre ROI.

 

Om Steen ChristensenSteen Christensen

Steen Christensen står bag shoppingportalen Katoni.dk og har mere en 15 års erfaring med e-handel. I den tid har Steen arbejdet med konverteringsoptimering, SEM, Google Analytics, programmering og webdesign. Vil du læse flere indlæg skrevet af Steen Christensen, der relaterer til e-handel og med fokus på at opnå en bedre bundlinje, kan du gøre det her.