Fra d. 21. april 2015 er der endnu en god grund til, at du som webshopejer bør tage mobilen alvorligt. Udover at danskerne i stigende grad bruger mobilen eller deres tablet til at shoppe fra, har Google annonceret, at de fra d. 21. april vil opprioritere mobiloptimerede hjemmesider i søgeresultaterne. Hvad det betyder for netop din webshop, kan du læse mere om her.

Google ændrer i søge-algoritme

Når vi søger på Google, består søgeprocessen af rigtig mange dele, der har betydning for, hvilke resultater vi får. I et forsøg på ”gætte”, hvad vi leder efter, justerer og opdaterer Google konstant de teknologier og systemer, der står bag søgeprocessen – også kaldet algoritmer.

I og med at flere og flere mennesker tilgår Google via mobile enheder, vil Google gerne forbedre brugeroplevelsen på mobilen. Det gør de så ved at favorisere hjemmesider, der er mobilvenlige. Med andre ord betyder det, at mobilvenlige hjemmesider vil havne øverst i søgeresultaterne, mens de hjemmesider, der ikke er mobilvenlige, vil havne nederst. Er din webshop ikke mobilvenlig, kan det derfor have betydelige konsekvenser for synligheden af din webshop på Google.

Er din webshop mobilvenlig?

Skal dine kunder kunne finde din webshop via mobilen eller deres tablet på Google, er det altså ikke uden betydning, om siden er mobilvenlig eller ej. Men hvad betyder det egentligt at have en mobilvenlig hjemmeside? shutterstock_141379363

En mobilvenlig hjemmeside betyder i sin enkelthed, at hjemmesiden er optimeret til at blive vist på mobiltelefoner og tablets. Det betyder ikke, at bare fordi det er muligt at tilgå din webshop via mobilen, at siden så også er mobilvenlig.

En mobilvenlig hjemmeside er blandt andet kendetegnet ved, at layoutet og funktionaliteten tilpasses automatisk til den enhed, som kunden benytter. Eksempelvis hvis kunden benytter sin iPhone, tilpasses tekst og indhold til skærmens størrelse, så det er nemt for kunden at navigere rundt på siden.

Vil du teste, om din webshop er mobilvenlig, kan du gøre det gratis ved hjælp af Googles eget testværktøj lige her.

Ingen grund til panik

Er din webshop ikke mobilvenlig, er der ingen grund til panik. Det er vigtigt at have i mente, at ændringen kun omfatter søgninger foretaget fra en mobilenhed – der er stadig mange som bruger internettet via en stationær eller bærbar computer. Derudover betyder det heller ikke, at din webshop helt forsvinder fra Googles søgeresultater, men blot at mobilvenlige hjemmesider vil blive opprioriteret.

Men men men … antallet af mobil og tabletbrugere øges hele tiden og eftersom alt peger i retning af, at flere og flere benytter sig af deres mobil eller tablet til at søge efter varer, kan det være en god idé at komme i gang med optimeringsarbejdet. Både fordi du vil øge din chance for at blive vist på Google, men også – måske endnu vigtigere – for at gøre din webshop brugervenlig og appellerende at besøge for potentielle kunder.

Er du i tvivl om, hvor stor en del af din webshops trafik, der kommer fra henholdsvis desktop, tablet og mobil, kan du via Google Analytics under Audience > Mobile > Overview finde statistik, der viser opdelingen af dine besøgende, alt efter hvilke enheder de tilgår din webshop fra. Dette vil kunne give et fingerpeg om, hvorvidt du bør implementere et webdesign, der er optimeret til mobilbrugere.