Du har hævet pengene fra din kundes konto, men de er endnu ikke kommet ind på din konto. Ingen grund til panik. Der er højst sandsynlig ikke noget galt.

Når du klikker på hæveknappen i dit shopsystem, giver din betalingsgateway din indløser besked om at overføre pengene fra din kundes konto til din konto. Hæver du pengene inden kl. 19:00, vil du i de fleste tilfælde kunne se pengene på din konto dagen efter. Dette gælder dog kun, hvis dine kunder betaler med Dankort og er ingen garanti. Afhængig af din indløser, samt hvilken korttype der er brugt, kan der nemlig godt gå noget tid, fra du hæver betalingen, til pengene bliver overført til din konto.

Benytter du dig af ePay som betalingsgateway, kan du enten hæve betalingen manuelt i din ePay-administration ved at finde betalingen under Betalinger > Nye betalinger og klikke ‘Hæv’, eller du kan hæve den fra dit eget shopsystem ved at bruge vores webservice. Du kan også automatisere hævningen, således betalingen hæves med det samme gennem funktionen instant capture.

OBS! Sælger du fysiske produkter, skal du være opmærksom på, at du ifølge dansk lovgivning først må hæve pengene fra kundens konto, når varen(e) er afsendt.

Her er en oversigt over, hvor lang tid der generelt går, før pengene bliver overført til din konto:

Hvis din indløser er Nets/Teller:
Dankort + eDankort = 1-2 bankdage
Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro, JCB, American Express, Diners Club = op til 28 bankdage

Hvis din indløser er Euroline/Bambora:
Visa, MasterCard, JCB, American Express, Diners Club = Normalt 2 bankdage, men det er forskelligt fra forretning til forretning.

Hvis din indløser er Elavon:
Visa, MasterCard, JCB, American Express, Diners Club = Afregner typisk én gang om ugen.

Hvis din indløser er Swedbank:
Visa, MasterCard, JCB, American Express, Diners Club = Normalt 10-14 dage. Forskelligt fra forretning til forretning.

Hvis din indløser er Handelsbanken:
Visa, MasterCard, JCB, American Express, Diners Club = Afregner typisk én gang om ugen. Forskelligt fra forretning til forretning.

Hvis din indløser er Nordea:
Visa, MasterCard, JCB, American Express, Diners Club = Afregner typisk én gang om ugen. Forskelligt fra forretning til forretning.

Har du efter de beskrevne dage stadig ikke modtaget pengene, skal du kontakte din indløser. Du kan finde en kontaktinformationer over indløsere, vi samarbejder med, ved at klikke her.

 

Hvor lang tid går der så, hvis jeg skal refundere beløbet?

Har din kunde fortrudt købet, eller skal du af andre årsager refundere penge til kunden, skal du ligeledes forvente, at der går noget tid, før kundens bank frigiver beløbet. Ventetidens længde afhænger af kundens bank, og det svinger desværre meget fra bank til bank. Derfor er det svært at sige noget præcist om, hvor lang tid der vil gå. Er der brugt Visa eller MasterCard, kan der gå helt op til 30 bankdage (og det vil nok være en god idé at informere kunden om den lange behandlingstid). Du kan desværre ikke gøre andet end at frigive beløbet.

Har du yderligere spørgsmål, så kontakt os eller skriv en kommentar nedenfor.