For at kunne modtage betalinger online skal du have en aftale med en indløser – også kaldet en indløsningsaftale.

Grundlæggende er en indløser en bank, som håndterer overførslen af penge fra kundens konto til din konto. Men inden det kan ske, skal indløseren godkende din forretning til at kunne modtage betaling med betalingskort. Denne godkendelse er din indløsningsaftale.

Før indløseren kan godkende din forretning, er der en række forskellige krav, du skal overholde. Det er forskelligt fra indløser til indløser, hvilke krav det helt præcist drejer sig om, men du kan forvente, at de lyder nogenlunde sådan her:
 

Krav til din betalingsløsning

  • Du bruger en betalingsløsning, der er godkendt af indløseren.
  • Det er kun din betalingsløsning, der har adgang til at behandle kortdata

 

Krav til din hjemmeside

Følgende skal som minimum fremgå på din hjemmeside:

  • Forretningens navn, CVR-nr. og adresse
  • E-mail adresse og telefonnummer til jeres kunde service el. lign.
  • Beskrivelse af de varer/ydelser, forretningen sælger (inkl. priser, skatter og afgifter)
  • Leveringsbetingelser og forsendelsesomkostninger, inkl. regler for kortholders fortrydelsesret.
  • At kortholder kan betale med betalingskort.
  • Varemærkerne for Dankort og/eller eDankort. Varemærkerne skal fremgå, hvor kortholder kan vælge betalingsmuligheder.
  • Transaktionsvaluta (skal være DKK)
  • Eventuelle eksportrestriktioner.

Det er desuden er krav, at din hjemmeside skal indeholde en funktion, hvor kortholder skal indtaste sine kontrolcifre (typisk 3 cifre på bagsiden af kortet).

I en indløsningsaftale betaler du sædvanligvis 1) et oprettelsesgebyr, 2) et månedligt abonnement samt 3) et transaktionsgebyr.

  • For at komme i gang kræver nogle indløsere, at du betaler et oprettelsesgebyr (også kaldet et etableringsgebyr). Et oprettelsesgebyr er et engangsbeløb, du betaler, når indløsningsaftalen bliver oprettet.
  • Et månedligt abonnement er … ja, et månedligt abonnement. Og det kræver nogle indløsere, at du betaler.
  • Transaktionsgebyr betaler du pr. transaktion og er en procentsats af det beløb, som kunden handler for. (Nogle indløsere kræver herudover også en fast pris pr. transaktion). Det er stadig frivilligt, om du selv vil betale for transaktionsgebyret, eller du vil lade dine kunder betale. Ønsker du, at dine kunder skal betale, skal du være opmærksom på at overholde betalingstjenesteloven § 80 stk. 5. Heri står der, at du ikke må opkræve mere af kunden, end du selv bliver opkrævet af din indløser. Det er derfor vigtigt, at du ved, hvad du skal betale for transaktioner med det kort, som kunden ønsker at betale med.

Som du måske får en fornemmelse af allerede nu, kan prisstrukturen hos nogle indløsere være noget kompliceret. Det kan derfor sagtens betale sig at lave lidt forarbejde og kontakte flere indløsere og sammenligne deres tilbud, så du er sikker på, at du ender med den bedste løsning. Du skal fx holde øje med afregningstider og skjulte gebyrer – det er jo ikke lige meget, om du får dine penge efter to eller 14 dage.
 

Skarp pris på indløser?

Siden ePay er blevet en del af Bambora-gruppen, kan vi nu tilbyde indløsning gennem Bambora (det tidligere Euroline). Det betyder, at du kun behøver én aftale for at få en betalingsløsning, der indeholder alt, du har brug for til online betaling.

Bambora har skarpe priser og mange fordele:

  • 0 kr. i oprettelse
  • 0 kr. for chargeback/indsigelser
  • 0 kr. for tilbagepostering
  • Gebyrer fra 1,45 % på danske kort og 2,75 % på udenlandske – og er din omsætning over 500.000 kr., kan du få lavere gebyrer.

Afregning er fra to dage, og oprettelsen tager 1-3 dage.

Lige kan du få en samlet pakke med betalingsgateway og indløsning til en skarp pris – se meget mere her: epay.dk/bambora

Der findes enkelte betalings- eller walletløsninger, som ikke kræver en særskilt indløsningsaftale, fx PayPal. Men som regel kræver disse løsninger dog høje transaktionsgebyrer. Det bliver derfor hurtigt en dyr løsning, når din omsætning stiger. Derudover er disse løsninger mindre kendte i Danmark, og det kan betyde, at flere forbrugere er utrygge ved at bruge dem.

Jeg håber, at du er blevet klogere på, hvad en indløser er – ellers er du velkommen til at kontakte ePay. Du kan kontakte os på chat, mail eller telefon – eller du kan fange os på Facebook.