I dette indlæg vil Tobias Ehlig forklare, hvorfor du gør rigtig klogt i at investere mere tid i Google AdWords end dine konkurrenter – og hvordan du i værste fald ellers kan komme til at tabe penge på din annoncering på Google.

For mange webshop-ejere og andre, der sælger via en hjemmeside, er Google AdWords et ret fremmed værktøj. Måske er du aldrig kommet i gang med det, eller måske har du ikke helt styr på dine annoncer. Typisk ser man det, at fordi der ikke er lagt nok tid i at sætte kampagnerne op i Google AdWords, så er der kun blevet lavet annoncer til de mest almindelige søgeord.

Og hvad er så problemet med det?

Fordi AdWords er et budsystem, hvor klikpriserne bestemmes af konkurrencen på det enkelte søgeord, så vil priserne altså stige i takt med, at der er flere og flere, der byder på de samme søgeord. Og hvis du ikke har styr på din AdWords-konto, så er du formentlig faldet i denne fælde.

Lad os tage et konkret eksempel:

Du sælger kostumer, og du kun har brugt et par timer på at sætte din AdWords-konto op, så du har formentlig lavet annoncer til søgeordene kostume og kostumer foruden de mest populære kategorier som halloween kostumer, fastelavnskostumer og lign. Det virker umiddelbart fint, fordi det er disse søgeord, som der er flest, der bruger, og dermed kan du fristes til at tænke, at du vil kunne få en masse trafik ved at byde på disse søgeord.

Problemet er bare, at fordi mange virksomheder er ens, så gør dine konkurrenter præcis det samme. De sidder lige som dig og finder de mest populære søgeord, og begynder så at byde på disse ord.

Nu er I så i en situation, hvor alle byder på de samme søgeord, og derfor bliver klikprisen presset rigtig højt op. Måske viser det sig, at det faktisk ikke er rentabelt for dig at køre disse kampagner på de meget populære søgeord. Dels er klikprisen meget høj pga. den massive konkurrence, men hvad der er endnu mere kritisk er, at fordi et søgeord som kostumer er så ukonkret, så vil konverteringsraten på de klik, du får ind herigennem, være meget lav.

Du ender altså i en situation, hvor du betaler en rigtig høj pris for søgeord, der konverterer rigtig dårligt.

Ikke smart, vel?

Lange søgninger er nøglen til succes

Kender du Martin Thorborg, så ved du formentlig også, at han er meget aktiv på YouTube, hvor han oploader en række videoer, der er relevante for iværksættere. En af hans ældste videoer på YouTube handler om Google AdWords, og selvom den er 6 år gammel, er den stadigvæk lige så aktuel.

I videoen siger Martin:

”Det interessante er, at jo flere ord folk søger med, jo mere kvalificerede er de, og jo længere er de i købsprocessen. Og idet dine konkurrenter ikke byder på de her lange søgninger, så får du både de billigste klik og de bedst konverterende klik.”

Her rammer Martin Thorborg virkelig hovedet på sømmet. Nøglen til succes med Google AdWords er nemlig at grave et spadestik dybere og begynde at byde på de længere søgninger. I det førnævnte eksempel kunne det fx være halloween kostumer til kvinder. Disse søgeord har dine konkurrenter formentlig ikke i deres kampagne, og derfor bliver klikprisen markant lavere – og samtidig har du altså mulighed for ikke blot at sende den søgende hen på en landingsside med halloween kostumer, men rent faktisk en side udelukkende med halloween kostumer til kvinder, hvilket vil medvirke til en højere konverteringsrate.

Hvorfor gør alle det så ikke bare?

Nu læser du dette og tænker måske, at det giver god mening, og derfor undrer du dig over, hvorfor dine konkurrenter ikke også arbejder efter disse principper. Her er svaret ganske enkelt, at grunden til at alle folk ikke har en perfekt opsat AdWords-konto er, at det kræver hårdt arbejde.

Der er ingen tvivl om, at det kræver en seriøs indsats at få helt styr på sine AdWords-kampagner, men samtidig er det også helt sikkert, at det vil være en god investering for dig at give den en skalle, og dermed løfte dig et par niveauer over dine konkurrenter.

Når først du begynder at gå i dybden med dine AdWords-data, vil du måske finde ud af, at det slet ikke kan betale sig for dig at byde på søgeordet kostumer, og derfor dropper du det helt. Samtidig vil du formentlig se, at et søgeord som halloween kostumer til kvinder giver et rigtig godt afkast, fordi det både har en lav klikpris og en høj konverteringsrate.

Min opfordring er derfor, at du tager dig tiden til at kigge nærmere på din annoncering på Google. Jeg ved godt, at du som webshop-ejer har masser af opgaver, der skal løses, men hvis du ikke prioriterer tiden til at tage AdWords seriøst, så får du aldrig succes – det er jeg overbevist om.

Vil du læse mere om, hvordan du helt præcist finder frem til de rigtige søgeord, så ta’ et kig på blogindlægget 7 tips til din søgeordsanalyse af Morten Vadskær.

I tilfælde af at AdWords virkelig ikke interesserer dig, eller at du slet ikke kan finde tiden til det, så må du hente hjælp fra nogle professionelle folk. Ofte kan det være rigtig fornuftigt at få en professionel til at sætte hele kampagnen op, og dette vil altså blot være en engangsudgift, som er ekstremt godt givet ud. Hvis du først har hele strukturen på din AdWords-konto på plads, så er du nået et langt stykke vej mod at få succes med annoncering på Google.

Og så er det kun tilbage at sige: go’ søgning!

 

36b0915Om forfatteren: Tobias Ehlig arbejder som konsulent med online markedsføring, herunder Google AdWords. Ved siden af dette driver han en personlig blog og læser Erhvervsøkonomi på Handelshøjskolen i Aarhus.