Søgeordsanalyse er helt fundamentalt, når det gælder om at få så meget ud af din søgemaskineoptimering som muligt. Uden en søgeordsanalyse risikerer du, at du kun rammer et fåtal af dem, du ønsker at ramme. Men da det er svært at gætte sig til, hvad dine kunder søger efter på Google, vil Morten Vadskær i denne artikel komme med 7 konkrete tips til din søgeordsanalyse, så du kan få det optimale ud af dit arbejde med SEO.

Og med disse ord får Morten lov til at overtage.

Af Morten Vadskær:

Søgeordsanalysen bliver ofte glemt, når folk laver søgemaskineoptimering. Det er en skam. Det er typisk her, der ligger rigtigt meget guld gravet ned. Kan med røde ører afsløre, at jeg mange gange er kommet i gang med det for sent. Så jeg skal ikke spille hellig. Her vil jeg bare give dig input til, hvordan du kan udvide dit søgeordsanalyse-arbejde lidt

1. Klassikeren Übersuggest

Übersuggest er dér, de fleste starter (og desværre også slutter igen). Det er et fantastisk sted at starte – og du skal også forbi Übersuggest. Det er super simpelt: Indtast dit søgeord, vælg sprog og af sted det går. Det bliver ofte kaldt “Google suggest på steorider”, og det er meget passende. Du finder Übersuggest her (og der er også kommet et dansk-udviklet alternativ, der hedder TinySuggest – giv det et go). Her kan du se en bid af, hvad man får, når man taster “hotel” ind og beder om danske forslag.

ubersuggest-seo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som sagt starter og slutter 99% af alle søgeordsanalyser her.

2. Din sides interne søgemaskine

Dine besøgende må jo nok siges at være din primære målgruppe, så her er der virkeligt guld at hente. Langt de fleste benytter Google Analytics som statistik-software på deres hjemmeside, og det kan sættes op til at spore din interne søgemaskine (og det bør du gøre). Her kan du nemlig ikke bare få et overflødighedshorn af søgeord, men du kan også få input til, hvor du bør forbedre din side.

Når din Analytics er sat op, så gør du følgende:

  • Log ind i Analytics
  • Klik på “Adfærd” i venstre side
  • Klik på “Site search”
  • Klik på “Søgetermer”

Voilá – alle de søgninger, der bliver lavet på din side. Mange bliver overrasket her.

3. Dine konkurrenter

Dine konkurrenter kan have fundet søgeord, som du ikke selv har tænkt på. Så de er værd at holde øje med. En simpel måde er at lave denne søgning på Google

Site søgning

Derefter går du titles og adresser igennem og ser, om der er noget, du har overset. (Bemærk: Metoden her virker jo kun, hvis din konkurrent har fået øjnene op for søgeordsanalyser og søgemaskineoptimering).

Se også videoen her, hvor Halfdan Timm bruger Searchmetrics til en lignende øvelse, men får endnu flere data.

4. TrustPilot

Brugerne har det med at benytte søgeord og varianter på Trustpilot, når de beskriver, hvad de har købt. Så tag en tur på din egen Trustpilot-side, men i den grad også konkurrenternes. Her kan være mange spændende søgeord.

5. Spørgeskema

På min kones side Faktorfobi spurgte hun alle kunder, hvad de havde købt, og hvor de havde fundet hende, lige efter et køb var gennemført. Det viste sig at være et sandt overflødighedshorn af søgeord.

Den hurtigste måde at lave sådan en formular på er at bruge Wufoo

6. Google Wildcard-søgning

Det her er lidt snævert, men en feature, mange overser. Du kan bruge underscore som wildcard til at søge i Google. Lav en søgning som gode _ i Berlin, og du vil få de fire første søgninger, som folk er efter på den kombination. Det her er naturligvis mest til long tail-søgninger, men det kan hjælpe i nogle tilfælde.

Wildcard søgning

7. Google Trends

Google Trends kan (i nogle tilfælde) hjælpe dig med at finde ud af, om ét søgeord har større volumen end et andet. Sælger du f.eks. hundefoder, så kan du være i tvivl om, om folk googler hundefoder eller hundemad (her kan du også få hjælp i AdWords’ Keyword Planner, som også er et must i din søgeordsanalyse).

Hundefoder

Du kan også bruge det til at se, hvornår på året dit søgeord tager fart, hvis du sælger en sæsonbestemt vare/ydelse. Her kan du se grafen for “skiferie”. Det kan hjælpe dig til at sige noget om, hvornår du skal skrue op for markedsføringsbudgettet.

Skiferie

Meget mere søgeordsanalyse

Har du fået blod på tanden til at gå mere i krig med din søgeordsanalyse, så finder du herunder endnu et indlæg og en gratis e-bog om emnet. Og husk – det er en disciplin, der aldrig slutter. Du skal blive ved med at lave søgeordsanalyse.

Et gæsteindlæg her ved Anders Saugstrup

Gratis e-bog om søgeordsanalyse

 

Om Morten Vadskær:

Morten Vadskær er iværksætter og manden, der blandt andet står bag firmaet V4D5. Morten har gjort det til sin livsfilosofi at gøre hjemmesider bedre, så de skaffer flere penge i kassen. Du kan læse mere om Morten og hans mange projektet på hans hjemmeside: www.v4d5.net.