I dag er e-mail markedsføring kendt for at være den mest effektive kanal, hvor du hurtigt, nemt og billigt kan nå ud til din målgruppe. Systemer som Mailchimp og Campaign Monitor gør det utrolig nemt at oprette og udsende nyhedsbreve.

Emil Kristensen fra Sleeknote vil i dette blogindlæg komme med 7 simple og nemme e-mail hacks / tips, som kan hjælpe dig til at blive 10% bedre med din emailmarkedsføring. Det skal understreges, at nedenstående ikke nødvendigvis virker på din målgruppe – det er derfor essentielt, at du tester det.

 

1. Send flere nyhedsbreve

Jeg hører hver dag, at folk er bange for at sende for mange nyhedsbreve til deres liste. Det er naturligvis en balance mellem content, budskab og målgruppe, som skal harmonere. Såfremt du sender et nyhedsbrev i måneden, vil min påstand være, at du nemt kan sende et nyhedsbrev i ugen.

Hvis du derimod sender et nyhedsbrev i ugen, skal du eksperimenter med at sende to om ugen. Lige netop dit nyhedsbrev har folk selv bedt om for at modtage information fra din virksomhed.

Take away: Send flere nyhedsbreve – hvis det giver mening.

2. Bliv mere fræk

Vi kender det alle… Du har opbygget en mailliste på eksempelvis 20.000 modtagere, og hvis du er rigtig heldig åbner 10.000 dit nyhedsbrev. Her er et meget simpelt trick, som bliver overset af langt de fleste. I langt de fleste e-mailmarkedsføringssystemer har du mulighed for at bygge segmenter baseret på en given kampagnes data. Lav et segment baseret på dit forrige nyhedsbrev hvor du tilføjer alle, som ikke har åbnet netop dette nyhedsbrev. Eksempel fra Mailchimp:

eksempel fra Mailchimp

Det er vigtigt, at du venter 4-5 dage, før du laver dette segment, da mange enten får rigtig mange mails eller ikke tjekker deres mails over weekenden.

Herefter sender du dit forrige nyhedsbrev igen, hvor du ændrer emnelinjen og kun en smule af indholdet kun til dette segment, som er alle, der ikke har åbnet dette nyhedsbrev.

Take away: Få 10% mere ud af din mailliste – med et simpelt segment.

 

3. Brug en reply-to e-mail

Dette er ikke et decideret hack men et meget vigtig tip. Du skal bruge en e-mail, som dine modtagere kan svare retur til. Jeg ser alt for ofte, at virksomheder sender mails ud fra “no-reply@domæne.dk”.

  • Du mister dyrebare svar
  • Henvendelser og spørgsmål fra potentielle kunder

Store som små virksomheder taber utrolig mange potentielle kunder netop ved, at de ikke benytter en mail, som man kan svare retur til.

Take away: Det tager et sekund at ændre. Det tager 5 minutter at slette auto svar, som du får retur. Du har mulighed for at svare på kundernes spørgsmål, som ofte kan føre til et køb.

 

email hack

 

 4. Lav din egen pengemaskine

Her er nøgleord som automatisering og effektivisering essentielle for at opnå et maksimalt resultat. I dag handler e-mailmarkedsføring  i langt højere grad om automatisering og personalisering af indholdet.

Helt konkret skal du i dag sørge for, at din mailliste er opdelt i grupper, som repræsenterer forskellige segmenter, købsadfærd og behov. 95-98% af alle dine besøgende forlader din hjemmeside uden at foretage en konvertering. Dermed mister du 95-98% af dine besøgende, som du efterfølgende skal bruge penge på at hive retur igen. Hvordan er det billigst, bedst og nemmest at hive dem retur – e-mailmarkedsføring.

Du skal sørge for at lave mikro-konverteringer på dit site for af at få dine besøgende til at tilmelde sig din mailliste. En af de mest effektive måder at gøre dette på er ved at lave en pop-up eller slide-up, som har en tydelig call-to-action for dine besøgende.

Du kan eksempelvis benytte Sleeknote [disclaimer: jeg er medejer], hvor du i løbet af 10 minutter kan have opsat en intelligent pop-up eller slide-up til din hjemmeside. Vi ser typisk, at en Sleeknote konverter 2-5% af de 95-98% besøgende, som normalt havde forladt din hjemmeside.

1234

 

Herefter opretter du et automatiseret flow, som bliver triggered, når du får en ny tilmelding i din Sleeknote slide-in eller pop-up boks. Jeg vil klart anbefale, at du inden starten får lavet en skitse af, hvordan dit flow skal fungere. Dette kan gøres helt lav praktisk med et stykke papir eller på et whiteboard.

Formål: Du skal på forhånd have defineret et overview over dit automatiserede flow, hvor du skal stille dig en række spørgsmål inden, at du påbegynder din opsætning:

  • Hvem, vil du gerne have, tilmelder sig via din Sleeknote?
  • Hvad kan du tilbyde netop denne målgruppe?
  • Hvordan skal din Sleeknote udformes til denne målgruppe?
  • Hvordan skal din Sleeknote hænge sammen med dit indhold i dine automatiserede e-mails?

Kernen i disse spørgsmål er, at du skal matche den målgruppe, som tilmelder sig via din Sleeknote til den målgruppe, du prøver at få til at konvertere til ordrer gennem dit automatiserede mailflow.

Take away: Pop-ups / slide-ins og automatiseret flows er en rigtig god kombination til mersalg af dine normal bounced besøgende.

 

5. Brug e-mail retargeting

I stedet for at gætte, hvad folk ønsker, skal du blot se på data, som du allerede har eller får i forbindelse med din e-mailmarkedsføring. De fleste online marketers har fuld gang i annonceringsnetværk – men mange overser de oplagte muligheder i indbakken. Der er to måder at gøre det på:

  1. Først kan du spore, hvad dine e-mail abonnenter klikker på, hvorefter du trigger en ny mail eller en serie af nye mails, som derefter henvender sig direkte til dette.
  2. Såfremt du har en service, website eller webshop, hvor du har kundelogin, har du muligheden for at spore deres adfærd på tværs af dit website og deraf udløse e-mails baseret på deres aktivitet. Dette er eksempelvis Airbnb mester i: Hvis du er logget ind og kigger på et bestemt sted, som du kunne være interesseret i at leje, vil de efterfølgende sende dig en mail med yderligere information og andre alternativer i samme område.

Take away: Flere tests viser, at en kunde skal påvirkes op til 8 gange, før de foretager en konvertering.

 

 6. Plain text vs. HTML

Nyhedsbreve… Vi har en forestilling om, at de skal være grafiske flotte og udstråle virksomhedens vision, branding og værdier i samme. Hvorfor? Sådan har det altid været…. Eller har det?

Prøv at gøre dig selv en tjeneste og test et plain text “nyhedsbrev”, hvor det er alfa omega, at du skriver, som skrev du til hver af dine modtagere personligt. Brug merge tags såsom [name] / [Company] og hvad du ellers har af oplysninger. Afsenderen skal være dig – ja du hørte rigtigt. Gå i dybden med nyhedsbrevet – pas på med at skrive alt for meget tekst og hold det personligt.

Take away: Kør en A/B splittest plain text vs HTML version.

12345

7. Lav dynamiske nyhedsbreve

Personalisering er i dag det nye buzzword indenfor online marketing og ligeledes e-mailmarkedsføring. Det er i dag ikke nok, at du sender dit nyhedsbrev ud til hele din liste med det samme indhold. Du skal have opdelt din liste efter præferencer eller i segmenter afhængig af din service eller produkter. Dynamisk indhold er indhold, der skifter efter den enkelte modtager, hvor dele af nyhedsbrevet vil skifte afhængig af modtageren.

Hvis du eksempelvis sælger tøj til både kvinder og mænd, vil det være oplagt, at du får opdelt dine mailliste i to segmenter (herre/kvinder). Du har bestemt, at du skal køre tilbud på både kvinde- og herretøj. I stedet for at lave to forskellige nyhedsbreve, skal du blot bruge dynamisk indhold, som skifter indholdet afhængig af køn.

Du finder denne funktionalitet i alle større e-mailsoftwaresystemer. Såfremt du ikke har denne funktion, skal du overveje at lede efter et nyt system.

Såfremt du driver en webshop, skal du tage et kig på Raptor, Clerk eller Addwish, som kan hjælpe dig med at lave intelligente product recommendations i dit nyhedsbrev.

 

Emil KristensenEmil Kristensen er specialist i e-mailmarkedsføring og co-founder af Sleeknote. Du kan læse mere om Emil  på www.emilkristensen.dk, hvor du kan få flere hacks og tips til din online markedsføring.