Julen er uden tvivl årets travleste tid på året. Og skal din webshop være klar til julesalget, så er det bestemt ikke for tidligt at gå i gang med forberedelserne.

I dette blogindlæg har vi samlet 5 tips, der kan hjælpe dig lidt på vej.

1. Giv en (ekstra) god kundeservice

God kundeservice er velset blandt de fleste – og specielt i juletiden er det ikke uvæsentligt, at kunderne kan se, at du imødekommer travlhed. Men god kundeservice i julen er meget mere end blot et godt tilbud og lave priser. Det er oftest de små ting, der (forhåbentligt) giver en rigtig god købsoplevelse og øger chancerne for, at kunderne har lyst til at handle hos dig igen – og igen og igen.

Tilbyd gratis gaveindpakning
Julen er et kapløb – og julestress er helt almindeligt. Derfor: Spar dine kunder for en masse tid og bøvl og tilbyd gratis gaveindpakning. På den måde kan du også bedre konkurrere med butikkerne, der netop pakker gaverne ind ved juletid.

Skriv en julehilsen
En julehilsen gør købsoplevelsen mere personlig. Hvad enten det er i ordrebekræftelsen eller i selve forsendelsen, så er der ingen, der nogensinde er blevet sure over at blive ønsket glædelig jul. Tværtimod!

Send lidt juleslik
Slik giver altid smil på læben. Husk blot, at slikket skal være langtidsholdbart som f.eks. bolcher, lakrids, karameller eller tyggegummi. Der er vist ingen, der har lyst til at stykke gammelt marcipanbrød.

Vedlæg til-og-fra kort
Et til-og-fra kort sætter prikken over i’et på en smuk indpakning. Er du ekstra smart, så tilføjer du en rabatkode på bagsiden af kortet, der f.eks. kan bruges til puste lidt til salget i månederne efter jul.

2. Lav en jule-FAQ

Du vil næppe undgå, at mængden af spørgsmål og særlige forespørgsler vil stige i juleperioden.

Men (heldigvis) stiller kunderne mange af de samme spørgsmål – og hvis du ikke vil bruge for lang tid på at besvare hver og én, kan det være til stor fordel for dig og din forretning, hvis du tilføjer en FAQ-side med de mest almindelig spørgsmål, du får stillet om handel i din shop i juleperioden. På den måde kan du arbejde på at fange spørgsmål, før de opstår, og gøre processen enklere for kunderne.

Det kan f.eks. være information om, hvorvidt kunderne kan vælge gaveindpakning eller om de kan bytte onlinekøb i en butik.

Hvis du har en kundeserviceafdeling eller et supportcenter, så spørg dem, hvilke spørgsmål de regelmæssigt besvarer i julen. Dine medarbejdere er en værdifuld informationskilde – både til at hjælpe med at finde spørgsmålene, men også besvarelserne.

Din FAQ-side skal være kort og præcis. Har du mange spørgsmål, så vær særlig opmærksom på, hvordan du organiserer dem (f.eks. alfabetisk eller efter type). Det hjælper dine kunder med at finde deres svar hurtigere.

For alt i verden skal du modstå fristelsen til at indføre et salgspitch. Dine kunder er der for at få løst et problem – ikke for at blive solgt til.

Også husk lige at placere den et sted, hvor kunderne rent faktisk har en chance for at finde den.

Ellers kan det jo være ligemeget.

 

3. Go social

Sociale netværkssider som Facebook og Twitter er meget mere end blot platforme til markedsføring og reklame. De er også vigtige kanaler, hvorigennem kunder kan modtage kundeservice.

Flere og flere bruger nemlig sociale netværkssider til at stille spørgsmål og dele kundeoplevelser – positive som negative.

Her er det vigtigt at huske på, at dine kunde snakker om din forretning – hvad enten du er der eller ej. Så tag det som en mulighed for at tage del i samtalen og præge den.

Det er forkert at tro, at du ikke skal svare på henvendelser for at beskytte din forretning mod f.eks. dårlig omtale. Sandheden er nemlig, at det gør det langt værre. Du kan sammenligne det med ikke at tage telefonen eller svare på mails.

Sociale medier handler om dialog. Og med den rette håndtering kan du nemt vende klager til positiv PR.

Succesen af din kundeservice vil (som altid) afhænge af kvaliteten af den service du giver. Et par gode råd er:

Vær hurtig. Ingen kan lide at vente eller føle, at de bliver ignoreret. Derfor: reagér hurtigt og professionelt på eventuelle forespørgsler eller klager.

Vær personlig. Kunden må gerne kunne mærke, at det er et menneske, som sidder bag skærmen. Det er både med til at skabe et godt forhold til kunden, og vil minimere risikoen for decideret hadefulde kommentarer.

Vær høflig. Altid. Også når det handler om ”trolls”. Desto mere negativ kommentar – desto mere positiv skal din være. Det viser overskud, og at du ikke går ned på deres niveau.

 

4. Giv klar besked om leveringstid

Særligt én ting er vigtig, hvis du vil øge chancerne for, at kunderne kommer igen: at pakken bliver leveret i tide til at blive lagt under juletræet.

Og selvom de fleste ved, at efter en bestemt dato, vil pakken ikke nå at ankomme til tiden, så er der altid nogen, der vil forsøge at skubbe lykken.

Så vil du indgå dårlige anmeldelser efter julesalget er overstået, er det vigtigt, at du sætter klare forventer til leveringen.

Lad potentielle kunder vide alt, hvad de har brug for, for at kunne foretage et køb med ro i maven.

Det kan f.eks. være i hvilken tidsperiode kunderne vil kunne forvente, at deres pakke bliver afsendt (f.eks. inden for 24 eller 48 timer). Disse oplysninger er nemlig særlig kritiske, når ”sidste-øjebliks” gaver bliver bestilt.

Èn af de nemmeste måder at få det bemærket er ved at parre dit budskab med grafik, bannere eller endda popups.

En idé kunne være at tilføje et nedtællingsbanner øverst på din shop, der fortæller hvor mange dage, timer og minutter, der er tilbage til sidste bestillingstidspunkt. Det tilføjer også en følelse af uopsættelighed, som kan hjælpe til at øge salget, som kunderne ser tiden trænge sig på.

 

5. Optimér din webshop til mobilen

Som webshopejer er der flere gode grunde til at tage mobilen alvorligt. Danskerne tager nemlig i stigende grad fat i mobile enheder som f.eks. tablets og smartphones, når julegaverne skal købes.

I 2014 blev 25.61% af alle julekøb foretaget fra en smartphone eller tablet. I 2015 steg dette med 6.82%, hvilket betød at ca. en tredjedel af alle julekøb blev foretaget fra netop smartphones og tables (32.43%) (Kilde: SmartWeb julehandel).

Derudover er det også vigtigt at have in mente, at Googles algoritme favoriserer hjemmesider, der er mobiloptimeret. Det betyder i sin enkelthed, at hjemmesider tilpasset mobile enheder vil havne øverst i søgeresultaterne, mens de hjemmesider, der ikke er, vil havne nederst.

Det er derfor ikke længere et spørgsmål, om du skal i gang med at optimere din webshop til mobilen, så meget som det er spørgsmål, om du har råd til at lade være.

Du kan med fordel finde ud af, hvor meget af din trafik, der kommer fra smartphones og tablets f.eks. via Google Analytics. Klik Audience –> Mobile –> Overview og få et konkret indblik i, hvorvidt dine kunder har besøgt din webshop fra desktop, smartphonen eller en tablet.

Her bør du også kigge på din bounce rate, som viser hvor stor en andel af dine besøgende, der kun kigger på én side og så forsvinder igen – altså uden at klikke på noget vel at mærke. En høj bounce rate er således udtryk for, at dine besøgende (af en eller anden grund) ikke har lyst til at blive hængende.

Vil du optimere din webshop til mobilen, er det ikke nok blot at lave en nedskaleret version af din webshop. Den skal være mobile friendly eller på dansk – mobilvenlig.

En mobilvenlig webshop betyder, at designet og funktionaliteten af din shop tilpasses til mobile enheder. Det kan f.eks. være teksten, der er tilpasset skærmens størrelse.

Overordnet er der to måder, hvorpå du kan optimere din webshop til mobil. Du kan enten have et selvstændigt mobilsite eller et responsivt design. Forskellen er, at der på et mobilesite ikke bare er ændret i designet, men også i shoppens funktioner. Hvor du kan skræddersy din shop ned til mindste detalje med et mobilsite, vil et responsivt design kun gøre, at din shop vises bedre på mindre skærme.

Om du vælger det ene eller det andet, er oftest et spørgsmål om ressourcer. Men uden at gå for meget i detaljer vil jeg blot nævne, at Google anbefaler et responsivt design (dog er der ingen SEO-fordele ved at vælge det ene frem for det andet).

Er du i tvivl, om din webshop er mobilvenlig, kan du teste det via Googles eget testværktøj. Her får du desuden konkrete tips til, hvad du kan gøre bedre for at give dine kunder en bedre oplevelse på netop dit site.

 

Jeg håber, du kunne bruge ovenstående til noget. Hvis du har noget at tilføje, må du endelig skrive det i kommentarfeltet nedenunder.

God arbejdslyst!