En af tidens helt store trends i marketing og nethandel er automation. Den hellige gral: Få din forretning til at arbejde for dig, uden du løfter en finger.

Det lyder også ret godt, ikke?

Her får du 5 tips til at automatisere processer i din forretning, så du får mere tid til det, du gerne vil.

 

1. Brug API, så du kun skal behandle betalinger ét sted

Hvis du er en garvet e-købmand, kender du uden tvivl dette tip – hop du bare videre til det næste.

Er du derimod ny i branchen, skal du læse videre.

Når du går i luften med din nye webshop – og sikkert allerede inden – vil du opleve, at du har adskillige systemer, du skal logge ind i for at administrere dine betalinger, ordrer og pakker.

Dit webshopsystem, din betalingsgateway, din pakkehåndtering, ordreadministration, økonomisystem, osv., osv.

Forestil dig dette:

Du har pakket din ordre og er klar til at sende. Nu skal du hæve betalingen. Det gør du i administrationen til din betalingsgateway. Klik, hævet. Derefter skal du ind i dit webshopsystem og markere ordren som afsendt/betalt.

Og tænk så over, at du skal gøre dette ved alle dine ordrer.

Hver. Eneste. Ordre.

Det er mildest talt en anelse ineffektivt, hvis du skal logge ind flere steder for at behandle den samme ordre.

Og det er derfor, der findes API’er.

API står for ‘Application Programming Interface’ og betyder egentlig bare, at et system kan snakke sammen med et andet system.

Helt grundlæggende kan du med forskellige programmers API’er få dem til at udføre opgaver i hinandens systemer. Forvirret? Det behøver du ikke være.

Det betyder bare, at du kan sætte fx din betalingsgateway og dit webshopsystem til at snakke sammen, så du kun skal behandle dine ordrer ét sted.

Når du klikker på hæv i dit webshopsystem, bliver pengene hævet – og du skal ikke logge ind på din betalingsgateway for at gøre noget.

Det gælder selvfølgelig også andre handlinger, fx når du skal kreditere eller slette en betaling.

Det er skidesmart – især når du runder 50 ordrer om dagen!

Er du teknisk interesseret, kan du finde dokumentationen til vores API her.

 

2. Autohæv betalingen

Denne her er til dig, der sælger digitale produkter (forklaring følger).

Det lyder måske som fremmedsprog, men er egentlig ganske simpelt.

En online betaling består af to trin: En autorisation og en hævning.

Ved autorisation tjekker betalingsudbyderen, at beløbet er tilgængeligt på betalingskortet, og reserverer herefter beløbet (dette sker ved selve købstidspunktet). Ved hævningen starter udbyderen den egentlige overførsel af beløbet (dette sker, når sælger sender varen og beder udbyderen overføre pengene).

Mere behøver du ikke vide lige nu. (Du kan læse mere om de tekniske procedurer ved en betaling her.)

Det er sådan, at de to trin er manuelle handlinger. Og hvis du kan nøjes med én handling, har du sparet 50 % af arbejdet, ikke?

Og det er præcis, hvad du kan med instant capture.

Instant capture betyder, at autorisationen og hævningen sker samtidig. Du aktiverer funktionen ved at sende parameteren ‘instantcapture’ med, når du åbner betalingsvinduet. (Hvis dette er kinesisk, så tag fat i din udvikler.)

Bemærk dog, at du ifølge dansk lovgivning først må hæve pengene, når kunden har sin vare (eller varen er givet til en tredjepart, fx leveringsfirmaet).

Det er grunden til, at du kun må bruge instant capture, hvis du sælger digitale produkter. Her får kunden sit produkt med det samme, og du kan på lovlig vis kræve din betaling.

 

3. Sælg på abonnement

Dette er den ultimative automatisering: Automatisk salg!

Du kender allerede konceptet fra Netflix, Spotify, fitnesscentre og en masse online tjenester. Du tilmelder dig én gang, og så hæver forretningen pengene på din konto hver måned, uden du skal røre en finger.

Dét er smart for både forretningen og kunden!

Og netop derfor er det også en af de forretningskoncepter, der er allermest populære i øjeblikket.

Hvad skal der så til for at sælge på abonnement?

Et par ting:

  • Din betalingsudbyder skal sættes op til abonnementsbetalinger (det nemmeste er nok at kontakte dem og spørge).
  • Dit eget system skal kunne håndtere det (her skal du have fat i din udvikler).
  • Og du skal have noget at sælge.

Det lyder nemt nok, ikke?

Du skal sådan set bare have en idé. Når du ved, hvad du vil sælge, skal teknikken sættes op, og så er du køreklar.

Husk, at hvadsomhelst kan sælges på abonnement. Foder til kæledyr, tøj, sågar din egen viden. Kun fantasien sætter grænser.

 

4. Send triggermail ved visning af bestemt produkt

Lad dig ikke skræmme af overskriften – det er egentlig ganske simpelt:

En triggermail er en mail, som bliver udløst af en bestemt handling.

Det kan være, at en besøgende på dit website ser et bestemt produkt (og dermed har vist interesse for det), skrevet sig op til dit nyhedsbrev eller foretaget en anden handling på dit website.

Når den besøgende har foretaget handlingen (som du selv definerer), udløser det en e-mail, som sendes til den besøgende. Deraf navnet en triggermail.

I sin enkelthed betyder det, at du på forhånd skriver en e-mail og sætter den op i dit e-mailsystem, så den bliver sendt til en besøgende, som foretager en bestemt handling.

Det hele styrer du fra fra dit e-mailsystem (fx Mailchimp eller Campaign Monitor).

Fordelen?

Well, hvis en besøgende netop har kigget på et produkt på din webshop, men forlader siden uden at købe, kan det jo være at en lille, lækker påmindelse kan få hende tilbage i butikken.

Men husk, at det er en service! Lad være med at være oversælgende eller presse for meget på.

Bemærk, at alt dette selvfølgelig kræver, at du har din besøgendes e-mailadresse og tilladelse til at sende mails (det, der populært kaldes permission).

Måske var det en ide at bede dine kunder om at oprette en konto ved dig, når de har lagt en ordre? Men giv dem fordele. Det er alfa omega at vise kunden, hvad hun får ud af at oprette en konto ved dig. Frem med rabatter, særtilbud og den slags.

Og når nu du alligevel sender den mail med produktet, kunden kiggede på, kan du lige så godt gøre det nemt at købe det, ikke?

Med et betalingslink kan du åbne betalingsvinduet direkte fra mailen. Så behøver din kunde ikke klikke over på dit website for at betale.

Et trin mindre. Et klik tættere på købet.

Værd at overveje, synes du ikke?

 

5. Send triggermail efter køb

I stil med forrige tip handler dette om en automatisk udsendt e-mail.

Igen udløses mailen af en bestemt handling, som din kunde foretager sig. Denne gang tænker vi bare lidt psykologi ind i det.

Enhver sælger ved, at du skal have en potentiel kunde til at sige ‘ja’ til noget andet, inden du skal have det afgørende ‘ja’. The big ticket.

For så er kunden (ubevidst) positivt stemt, og dermed stiger sandsynligheden for, at kunden vil takke ja til dit tilbud.

Dén viden kan du udnytte.

Hvornår har din kunde sagt ja?

Når hun lige har købt noget hos dig. Hun har bestilt den der tekniske gadget, som hun næsten ikke kan vente på at få fingrene i, og du har tilmed lige bekræftet hende i, at hun har gjort noget rigtigt. (Du har da en superlækker kvitteringsside, hvor du med store bogstaver siger TAK til din kunde, ikke?)

Så er det nu, du skal stikke kunden et andet tilbud – selvfølgelig med en rabat, gratis fragt eller lignende fordele (hun har jo allerede lagt en ordre ved dig).

Send en mail til kunder, der lige har købt noget, med et relevant tilbud.

Og hvad er så et relevant tilbud? Et produkt, der relaterer sig til kundens køb. Har hun lige købt en iPhone, så tilbyd et cover; har hun købt en printer, så tilbyd farvepatroner; har hun købt hundefoder til hvalpe, så tilbyd hundelegetøj.

Du forstår, hvad jeg mener.

Pointen er: Når din kunde lige har købt noget, er hun positiv og åben for nye ting.

Præcis som ved forrige tip kan du i denne mail indsætte et link eller en knap, som åbner betalingsvinduet. Så kan kunden gennemføre betalingen, uden at hun skal over på dit site og igennem et langt bestillingsflow.

Ekstratip (til den tålmodige læser): Skab scarcity
Og skal du lige have et ekstratip oven i hatten?

På side 1 i markedsføringshåndbogen (den ligger derhjemme på mit natbord), står der SCARCITY.

Ikke andet, bare SCARCITY.

(Det betyder knaphed.)

I triggermailen med tilbuddet til kunden sætter du et ur, som tæller ned.

Fx på 59 minutter og 59 sekunder. Eller 29 minutter.

Tilbuddet gælder altså kun i en begrænset periode.

Bum. Du har lige skabt scarcity. Og dermed givet din kunde en afgørende grund til at tage imod dit tilbud (det udløber jo snart).

Hvor lang tid du skal sætte dit nedtællingsur på, kan jeg ikke sige. Prøv dig frem. Det afhænger sikkert både af dine produkter, din målgruppe, din branche og en masse andre faktorer.

Men lov mig, at du prøver det af.

Det virker.

There you go.

5 tips (og et enkelt ekstratip) fra mig til dig.

Har du lyst til at dele, hvordan du bruger automatisering i din forretning, hører vi meget gerne fra dig. Smid en kommentar herunder eller på sociale medier.

Tak, fordi du læste med!