I dag har jeg fornøjelsen af at overdrage tastaturet til en af Danmarks mest kompetente herrer i disciplinerne Google Analytics og AdWords: Jacob Kildebogaard. Han stikker dig 4 tips til at komme i gang med remarketing i Google AdWords – der er nemlig penge at hente!

Hermed giver jeg ordet til Jacob:

Brugere, der allerede har været forbi din webshop, er guld værd. Et besøg i din webshop konverterer typisk 50-100% bedre, end hvis brugeren ikke har været i din webshop før. Det fact gør det værd at fokusere på at få brugerne retur til sitet igen.

Dit arbejde er at overveje, hvordan du gør dette bedst. Google AdWords har en række annonceringsformer, hvor du målretter din markedsføring mod brugere, der tidligere har besøgt dit website. Det kaldes remarketing.

I dette indlæg vil jeg forklare dig, hvilke muligheder AdWords tilbyder, så du kan tjene kassen på at få brugerne tilbage til sitet og købe.

 

1. Remarketing med bannere

Du har måske oplevet det. Du føler dig total forfulgt på nettet. De samme annoncer bliver ved med at dukke op. Det er bannere, der vises på baggrund af din adfærd, og det er den mest traditionelle remarketing-metode. Når dine kunder bevæger sig rundt på forskellige sites, har nogle af dem Google-annoncer på, og her kan du annoncere over for kunderne.

Den helt brede remarketing-strategi er at lave meget generelle annoncer, som rettes mod alle, der har besøgt dit site.

Du kan også målrette din annoncering. Du kan fx angive, at du vil annoncere over for brugere, der har set en side med ordet “gryde” i URL’en, og så lave bannere med gryder i. Du kan også sørge for, at du ikke annoncerer over for brugere, der købte, så du dermed kun annoncerer over for brugere, der har set gryder, men uden at købe.

Du kan også målrette din annonce mod brugere, der har lagt en vare i kurven, men ikke købt. De har nemlig vist stor interesse for at købe og er dermed langt i deres købsproces.

 

Sådan gør du

For at målrette annonceringen mod tidligere brugere skal du have en remarketing-liste. Listen kan du lave på to måder:

  1. Implementer en AdWords remarketing-kode på din hjemmeside. Du opretter dette i AdWords og får en kode.
  2. Aktiver DisplayFeature og remarketing i Analytics, og benyt data fra Analytics.

Fordelen ved at benytte Analytics-data er, at du kan lave mere avancerede segmenter, så du rammer mere præcist.

 

Så godt virker det

Display-annoncering virker som oftest dårligere, end når brugerne er aktivt opsøgende via search, hvis vi kigger på den direkte effekt. Så forvent ikke enorm Return On Investment nu og her. Men med remarketing kan du dog forvente bedre resultater, end hvis du kører bred display-annoncering. Jeg har oplevet alt fra, at det intet har givet, til at det har givet et afkast, der er tilfredsstillende nu og her. Oftest skal du dog se værdi i eksponeringen og en længeresigtet strategi med kundefastholdelse ind over.

Som noget helt nyt er det nu blevet muligt at analysere, om visningen af banneret har været involveret i flowet af besøg forud for et køb. På den måde kan vi bedre evaluere værdien af annonceringen, da der ikke er tvivl om, at effekten også skal ses på længere sigt. Det er helt nyt, at dette indgår i Analytics, og du kan forvente at få adgang til dette i dine Analytics-rapporter i den kommende tid.

 

2. Banner remarketing med dynamisk indhold

Det kan være en stor opgave at lave målrettet annoncering ud fra segmenter. Det er ikke nok at lave til dem, der har set en gryde. Du skal lave opdelinger i samtlige områder, og det kan hurtigt blive en stor opgave. Det ved Google, så de hjælper dig gerne med at lave relevant og målrettet annoncering. Med dynamic remarketing skal du ikke længere selv opdele brugerne – Google AdWords sørger for, at indholdet i annoncen er relevant for brugeren ud fra brugerens adfærd på dit website.

Har du en webshop, så ser brugeren produkter, der relaterer sig til det, de har set på dit site. Google indsætter selv produkttekst, pris og billede i banneret, og så har du relativt let en meget målrettet annonce.

Som noget nyt er dynamisk remarketing nu også muligt for sites, der ikke er webshops, fx rejsesites. Så får brugeren automatisk et banner med indhold, der matcher det, de har vist interesse for på dit website.

Det er en fed mulighed for at gøre annonceringen mere relevant end det typisk mere overordnede remarketing på siteniveau.

 

Sådan gør du

Der skal arbejdes lidt, før du kan benytte denne mulighed. Du skal implementere kode, så alle produkter er tagget op. Derudover skal du som webshopejer have styr på dit Google Shopping feed, så Google kender dine produkter. Det kan du få styr på ved at læse guiden her.

 

Så godt virker det

Jeg har set blandede resultater med dynamisk remarketing. Det er uden tvivl værdifuldt, at indholdet er baseret på brugerens adfærd. Indholdet er dog i høj grad relaterede varer, hvilket i nogle tilfælde ikke er så brugbart. Så vær opmærksom på, hvad du sætter som relaterede varer i opsætningen af din kampagne.

 

3. Remarketing på search

En nyere mulighed er at lave remarketing på søgenetværket. Hvis en bruger har besøgt dit site og senere laver en søgning på Google, så har du mulighed for at byde anderledes eller ramme med en anden annonce.

Konkret eksempel: Brugeren har besøgt dit webshop og set på gryder. Ugen efter søger samme bruger på “blender”. Normalt vil det være for bredt et søgeord, dvs. det er for dyrt for dig at have en annonce på “blender”. Men da du ved, brugeren kender dit site, så er chancen for en kunde større, og derfor sørger du for at have en annonce nu.

Remarketing med search i AdWords

De to mest benyttede metoder til remarketing for search er:

  • At byde højere, når brugeren tidligere har været på dit site. Altså være synlig på de samme ord, men sikre en bedre position, da vi ved, konverteringsraten er højere.
  • At annoncere på søgeord, der normalt er for brede. Som i mit eksempel, hvor vi alligevel annoncerer, fordi vi kender brugeren.

 

Sådan gør du

Du skal oprette en remarketing-gruppe og implementere den remarketing–kode, du får i AdWords. Med remarketing for search er det desværre ikke muligt at benytte data fra Analytics.

 

Så godt virker det

Søge-remarketing er super godt. Tilgangen med at byde op, når brugeren allerede kender dit site, er rigtig god og værdiskabende, så jeg kan kun anbefale, at du sætter dette i gang, hvis du ikke allerede bruger muligheden.

 

4. Youtube-remarketing

Du har ikke blot mulighed for at annoncere med tekstannoncer og bannere over for dine tidligere brugere. Med Youtube kan du rette video-annoncer mod dine tidligere brugere. Fx kan du få eksponering via en video, før brugeren ser den video, de har klikket ind på. Med remarketing kan du målrette dine videoer mod brugere, der allerede har besøgt dit website.

Du betaler kun, hvis brugeren ser min. 30 sekunder eller hele videoen (hvis den er kortere end 30 sekunder). Du kan få annoncer i siden sammen med din video og få god eksponering. Forvent ikke, at brugeren klikker på din annonce og køber direkte derefter, men det er en god måde at kommunikere og fastholde opmærksomheden omkring din virksomhed og hjemmeside.

 

Sådan gør du

På samme måde som display remarketing skal du have en remarketing-liste, du målretter mod.

 

Så godt virker det

Youtube-annoncering skal ses som branding, uanset om det er remarketing eller ej. Du får en super kanal til at kommunikere via video, og det er stærkt. Men brugerne klikker i meget lav grad videre og køber med det samme. Så effekten er ikke nødvendigvis dårlig – det er bare ikke en kanal til direkte salg.

Om Jacob Kildebogaard:
Jacob er en erfaren konsulent, foredragsholder og underviser med fokus på AdWords og Analytics. Han har netop udgivet sin bog nr. 2: ‘AdWords for webshops’. Du kan læse mere om ham og hans arbejde på webanalytiker.dk.

Om AdWords for webshops:
AdWords for webshopsAdWords for webshops-bogen er skrevet med udgangspunkt i Jacobs mangeårige erfaringer som AdWords-konsulent. Bogen går lige til stålet, og du får præcise anbefalinger til, hvilke muligheder du skal vælge for at få de bedste resultater. Bogen viser, hvordan du skal sætte din AdWords-annoncering op, og hvordan du optimerer for at skabe det største overskud. Som en del af bogen er der en fuld guide til at opsætte de populære Google Shopping-annoncer.